GroenLinks met stomheid geslagen door opheffing Bravoflex

De fractie van GroenLinks zegt met verbazing het bericht ontvangen te hebben dat in december gestopt wordt met de pilot van Bravoflex. Fractievoorzitter Thomas Tuerlings roept zijn collega’s dan ook op om zijn verzoek tot tekst en uitleg van Hermes en de provincie te ondersteunen.

“We zitten net in het zomerreces en dit wordt ineens door onze strot geduwd”, zegt Tuerlings. “Als ze een week eerder dit besluit hadden genomen konden we zowel de provincie als Hermes voor de afgelopen raadsvergadering uitnodigen om tekst en uitleg te geven bij dit besluit. Nu moeten we tot september wachten.” Vanaf september moet er dan binnen een paar maanden een compleet nieuw systeem bedacht worden voor het openbaar vervoer in Helmond. Maar dat gaat volgens Tuerlings krap worden. “Zodra de pilot stopt, komt een groot deel van Helmond zonder openbaar vervoer te zitten. Dat is een situatie waar we niet naartoe willen. Ik geloof dat 99 procent van Helmond binnen 2 km van een van de vier stations af woont. Maar een groot deel kan die 2 km niet afleggen en is dus afhankelijk van de bussen.”

Lijn 52 en 54 keren terug

In een notitie vanuit de provincie Noord-Brabant staat vastgesteld dat, na afspraken tussen Hermes en de provincie, Helmond weer twee buslijnen terug krijgt. Dat zijn de stadslijnen 52 en 54 die richting Brouwhuis en de Rijpelberg gaan. Deze bussen zullen op werkdagen (ma-vr) 2x per uur gaan rijden van 7.00 uur tot 18.30 uur. Het College van Burgemeester en Wethouders laat in een brief aan de raad weten de ontstane situatie te betreuren. “Het College van B&W is overvallen door de koerswijziging van de provincie. Als City of Smart Mobility betreuren wij dat de provincie en Hermes niet verder willen investeren in dit type moderne mobiliteitsoplossingen.”

Verder laat het college ook weten dat de lijnbussen 53 (naar Straakven) en lijn 555 (Mierlo-Hout/Brandevoort) niet terug zullen keren. Dat over de situatie pas weer in september gesproken kan worden, noemt Thomas Tuerlings van GroenLinks lomp. “Die twee maanden wachten doordat dit besluit nu pas komt, is gewoon lomp. Als er een mogelijkheid is om dit eerder te bespreken dan ben ik daar zeker voor. Ik ben de hele zomer gewoon hier. Voor mijn collega’s kan ik uiteraard niet spreken want ik ken hun agenda’s niet.”

Taxbus ook geen oplossing

“In Helmond hebben we natuurlijk ook de Taxbus,” legt Tuerlings uit. “Daar waar de kosten voor een ritje met Bravoflex al vrij hoog waren is dat bij de Taxbus nog hoger.” De Taxbus kost namelijk 4,50 euro per rit en dat zal, zo zegt het college in de brief, voor veel mensen toch een drempel zijn. Ondanks dat het nooit zeker was dat Bravoflex altijd zou blijven is vooral de manier waarop de beëindiging wordt aangekondigd volgens Thomas Tuerlings onbegrijpelijk voor GroenLinks. “We weten dat het een pilot is, maar dat er op deze manier zonder overleg met de gemeente zomaar een besluit wordt genomen voordat er een echt goede oplossing is, dat is gewoon schokkend.”

Tip de redactie

Ditisonzewijk.nl – Helmond – Omroep Helmond

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in uw wijk!
E-mail: redactie@helmond.ditisonzewijk.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Geschreven door Redactie Ditisonzewijk.nl Liam Toll

Liam Toll volgt namens Ditisonzewijk - Helmond de Helmondse politiek en heeft tevens een wekelijkse column op deze site.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *