Blink start campagne Recycleklaar

Met de campagne Recycleklaar vraagt Blink op een vrolijke manier aandacht voor hoe het nóg beter kan: leeg, los en plat zijn plastic verpakkingen beter te verwerken.

De insteek van de campagne is positief. De grootste winst is nu te behalen in het goed aanbieden van het gescheiden materiaal, zodat het zo goed mogelijk verwerkt kan worden. Daarom vraagt Blink inwoners van de Blink-gemeenten om hun verpakkingen leeg te maken en materialen zoveel mogelijk los van elkaar in de bak te gooien. Dan is je verpakking ‘recycleklaar’.

Kliederboel in de sorteerinstallatie

“Het scheiden van afval is steeds vanzelfsprekender. Het is goed om inwoners ook bewust te maken van wat zij nog meer kunnen doen om hun verpakkingsafval recycleklaar te maken. Zonder dat we het ingewikkelder willen maken,” aldus directeur Mark Vaal van Blink.

“Veel mensen weten niet dat een halfvol pak yoghurt of een niet-opgemaakte fles shampoo problemen oplevert voor de sorteerinstallatie. Zonde, want het geeft onnodig storingen en te volle verpakkingen worden niet verwerkt tot nieuwe grondstoffen.”

Geen lijstjes, wel lol

De campagne legt bewust geen nadruk op de vraag wat er nu wel of niet bij het plastic mag. In plaats daarvan laat de campagne de inwoners in speelse video’s zelf ontdekken welke verpakkingen goed te recyclen zijn, zoals flacons voor shampoo of wasmiddel.

Daarnaast spoort de campagne aan om verpakkingen ‘recycleklaar’ te maken. De verpakkingen vertellen op een vrolijke manier hoe ze het liefst ingezameld willen worden. Knijp of lepel je verpakking goed leeg, omspoelen is niet nodig. Van yoghurtbakjes trek je het aluminium deksel los. Beide materialen mogen bij het plastic, maar wel los van elkaar. Om diezelfde reden kun je beter geen plastic verpakkingen in een leeg conservenblikje proppen. Leeg en los inzamelen dus, dan is je plastic recycleklaar. Die bewustwording wil Blink  aanwakkeren.

Afvalscheidingsplan

De campagne is onderdeel van het afvalbeleid dat de Blink-gemeentes voeren. Doelstelling in 2025 is 30 kilogram restafval per inwoner per jaar. Recycleklaar gaat hier een eigen rol in spelen. Want hoe meer er gerecycled wordt, hoe kleiner de hoeveelheid restafval. Bovendien kunnen er dan de mooiste nieuwe producten van gemaakt worden, iets waar de inwoners zelf ook plezier van hebben.

Over Blink

Blink is een, in Nederland, unieke publiek-private samenwerking tussen de gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Someren en SUEZ Recycling & Recovery Netherlands. Het servicegebied van Blink in de Peelregio (Zuidoost-Brabant) telt ongeveer 110.000 huisaansluitingen. Blink is hier namens de genoemde gemeenten actief op het gebied van afvalinzameling, grondstoffenbeheer, reiniging en onderhoud van de openbare ruimte en beheer van de milieustraten.

 

 

 

Tip de redactie

Ditisonzewijk.nl – Helmond – Omroep Helmond

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in uw wijk!
E-mail: redactie@helmond.ditisonzewijk.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Geschreven door Redactie Ditisonzewijk.nl Paula van Hout

Eindredacteur Ditisonzewijk.nl Helmond en Omroep Helmond

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *